onsdag 28. mai 2008

.

Reklame!

Jeg har en bil, og ønsker å selge den. For å gjøre folk oppmerksomme, og vise dem bilen min, bruker jeg reklame. Jeg reklamerer for bilen min. Det kan jeg gjøre med både film, bilder og tekst, alt er opp til meg. Når jeg lager reklamen for bilen min, går jeg ut fra AIDA prinsippet – Attention, Interest, Desire og Action.
En kan reklamere for det meste, men ikke alt – her i Norge kom markedsføringsloven i 1972, som bestemmer hva en kan ha med i reklamen, og hva en ikke kan ha med. Det er blant annet ikke lov til å reklamere for øl som inneholder mer en 2,5 % alkohol, og vi kan ikke ha med folk som røyker, eller bilder av tobakk. Det er heller ikke lov til å reklamere mot barn, eller for noe som bryter med prinsippet om likestilling  (Kilde: Panorama)



For å gjøre valget enklest mulig, gikk jeg på google bildesøk, søkte på ”reklame” og tok det første som kom opp:
Førsteinntrykket mitt av denne reklamen bra – den vekker litt interesse, kule biler og lettkledde damer – en fin kombinasjon for mange gutter. Reklamen er kort, og det skjer noe hele tiden; det er lett å følge med!



Kommunikasjonssammenheng


I denne reklamen er det et spillselskap, som reklamerer for et av sine nyeste produkter, Juiced. Det er et bilspill, som nå er ”gammelt”, (publisert november 2006). I reklamefilmen befinner vi oss i en parkert bil, like ved en bussholderplass. 2 gutter spiller bilspillet Juiced, og av en eller annen grunn styrer de også en dame på bussholderplassen, uten at de selv legger merke til det med en gang. Målgruppen for denne reklamen er gutter, i en alder fra 15/16 til rundt 20/30 år – gjerne de som har interesse for bilspill, men denne trekker også til seg menn som liker å se lettkledde damer…

Det første jeg ser i filmen er en kul bil, man legger merke til at døren åpner seg oppover i stedet for utover. Og som et normalt mannfolk, fester blikket seg til andre elementer senere i filmen…

Fargene i reklamefilmen er sterke, og det er klare kontraster, et eksempel er at bakgrunnen og passerende mennesker er mørkbelagt, mens denne kvinnen på bussholderplassen ”lyser opp”. Logoen til Juiced er ikke veldig tydelig med en gang, kan være vanskelig å få med seg, men kommer tydeligere fram helt på slutten.

Det er verken ord eller tekst i selve reklamen, bare en fengene sang, som gjør det hele litt mer spennende og lettere og følge med på. Det er også lagt til lydeffekter for å framheve visse hendelser. Det vi ser er ”typisk gutte humor” med et budskap om å kjøpe spillet deres.

Totalt sett er det en reklame som er litt annerledes, den trekker til seg mer oppmerksomhet en mye annet, både på en positiv og negativ måte. Er det riktig å bruke en kvinnekropp for å lokke til seg kjøpere av et bilspill? Det er kanskje noen som kjøper spillet i et håp om å få se flere lettkledde damer, men de ble nok skuffet der. Pornografien blir mer og mer dratt inn i spill, i forhold til hva det var før. Det er positivt for utgiveren at det trekker til seg flere kjøpere, men kan skape dårlig rykte hvis det ikke står opp til kjøpernes krav og forhåpninger.

Ingen kommentarer: