mandag 11. februar 2008

Min Skolehverdag...

Image Hosted by ImageShack.us


Alarmen uler hver bidige morgen klokka 7, men kroppen min har laget seg et imunforsvar mot vekkerklokker. Jeg våkner aldri før rundt halv åtte, og hvis jeg stiller volumet på fullt, våkner jeg brått når den slår seg på, klarer på en eller annen måte å skru den av, og legger meg til å sove igjen… Jeg er trøtt, alltid trøtt – uansett om jeg la meg klokka ni eller ett kvelden før… Buss og tog må til for å komme seg fram til Sandvika, og som vi alle vet kan et tog like gjerne være 15 minutter forsinka som å være presis, det er en ”50 50” sjanse du må ta hver morgen.

Selv om jeg opplever morgenen som hektisk og slitsom, noe som setter et stort grunnlag for hele dagen, vil jeg si jeg klarer meg bra i alle fag på skolen. Når en går inn skolens dører kommer man i et helt annet modus – kanskje litt mer motivert for å lære, og selv med hele fagdager så har ikke det vært et problem for meg enda. Dagene kan være lange, spesielt mandager og fredager, da slutter vi nærmere klokka 4, og med tog og buss hjem blir det enda senere. På skolen føler jeg at jeg presterer bra i de fleste fag, men selvfølgelig er det alltid noe som kan forbedres. Kan vel nevne muntlig aktivitet her… Men elevene er ikke de eneste som kan forbedre seg, for lærerne er de som skal gjøre hele dagen interessant for eleven, noe noen er flinke til, mens andre ikke. Mer variasjon i dagsplanen kunne vært bra for noen lærere, for eksempel en powerpoint, litt tavleundervisning, og kanskje en kort film, selv om filmen er en dokumentarfilm, eller en undervisningsfilm gjør det en liten ”unormal” forandring – noe som vekker elevene litt, og fanger mer oppmerksomhet. Det gjør også at eleven får et bedre inntrykk av både faget og lærerne – og kanskje gleder seg til neste fagdag.

Det er mye snakk om skolen og lærerne i politikken nå for dagen, den høyre siden mener blant annet at lærerne trenger bedre utdanning, og at elevene skal få karakterer allerede nede på barneskolen. Det har også vært snakk om en form for vurderinger av lærerne, fra elevene, noe som kan være med på å renske ut de verste. Her er det snakk om de som leker Hitler og kan gjøre hverdagen for en elev til et helvete. Heldigvis for meg har jeg ikke truffet på en slik lærer enda - her på Sandvika, men ungdomskolen har et egen kapittel for seg selv… Forresten bedre utdanning for en lærer kan jo ikke være så fælt, det må jo bety høyere lønning, og hvis læreren blir flinkere, kan det gjøre skolehverdagen til en elev mye bedre.

Når fredagen har passert, føler jeg en velfortjent helg hvor jeg kan sove ut!

1 kommentar:

Rune sa...

Anders!
Dette var en meget god start! Du utnytter mediet godt med bilder og videosnutter, kanskje kunne du også ha lenket til den pågående skoledebatten. Innleggene er reflekterte og du skriver godt.
MVH,Rune